روز جهانی فشار خون

روز جهانی فشار خون

۲۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی فشار خون در نظر گرفته شده است. از جمله اهداف و فعالیت های مرتبط با این مناسبت، آگاهی و آشنایی هر چه بیشتر عموم جامعه در مورد اهمیت عوامل خطر فشارخون و نقش آن در افزایش فشارخون است.

هدف از روز جهانی فشار خون تشویق افراد به اندازه گیری فشار خون خود در منزل یا توسط کارکنان بهداشتی و ایجاد تغییرات ساده در شیوه زندگی است که اثرات بسیار مهمی را در برخواهد داشت. عوامل خطر زمینه ساز بیماری پرفشاری خون عبارتند از :

⚠ میزان نمک مصرفی

⚠ سابقه خانوادگی در افراد درجه یک فامیل

⚠ در مردان بالای ۵۰ سال بیشتر از خانم های ۵۰سال اما بعد از یائسگی شیوع در زنان  افزایش می یابد .

⚠ میزان چربی خون

⚠ مصرف الکل

⚠ استعمال دخانیات

⚠ کم تحرکی و چاقی

⚠ دیابت

روز جهانی فشار خون به علت تاکید خاص بر روی فشار خون بالا (به عنوان مهم ترین و اولین عامل خطر سکته مغزی و مهم ترین عامل برای بیماری های قلبی عروقی) مطرح شده است.

فشارخون بالا که پر فشاری خون هم نامیده شده است معضلی بزرگ برای بهداشت عمومی درتمام کشورها به شمارمی آید؛ چرا که علائم آشکاری ندارد و معمولا” شناخته نمی شود و راهی برای اطلاع از آن وجود ندارد مگر این که توسط یک پزشک یا فردی با تجربه اندازه گیری شود. چون فشارخون روز به روز تغییر می کند، اندازه گیری باید در چند نوبت و موقعیت خاص انجام شود تا به تایید برسد. علیرغم این که فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می تواند آسیب مهمی به قلب و شریان ها بزند.از این جهت از هر فرد خواسته می شود از مقدار فشارخون خود و وجود عوامل خطر و میزان آن اطلاع داشته باشد.

تشخیص زودرس و درمان مناسب فشار خون بالا، منافع اقتصادی و بهداشتی درمانی متعددی در پی خواهد داشت. درحالی که درمان عوارض فشارخون بالا ازجمله جراحی شرائین کرونر قلبی، بای پس عروق کرونر و یا دیالیز علاوه بر سختی ها و نگرانی هایی که برای بیمار و اطرافیان او ایجاد می کنند، بسیار هزینه بر خواهند بود.

پاسخ دادن

لطفا دیدگاه خود را وارد نمایید!
لطفا نام خود را وارد نمایید