بیماری های وریدی از جمله ورید های واریسی، می توانند عامل انواعی از درد های پا باشند. برخی از این درد ها در ناحیه زانو بروز داده و تنها راه تشخیص علت آن ها، مراجعه به پزشک و بررسی سلامت ورید ها است.

متخصصان عروق، پزشکانی هستند که در زمینه سلامت عروق مهارت داشته و فرایند های سریع و غیر تهاجمی را جهت بهبود مشکلات وریدی خفیف تا شدید پیشنهاد می دهند. در ادامه، درد واریس پشت زانو را بیشتر توضیح خواهیم داد.

ارتباط درد زانو با ورزش کردن

در صورتی که فرد در هنگام انجام ورزش بر روی زانوی خود افتاده و قبل از آن به درد زانو دچار نباشد، امکان دارد درد فعلی در اثر زمین خوردن باشد. با این حال، اگر علت درد زانو مشخص نبوده و فرد تاکنون به پزشک مراجعه نکرده است، مراجعه به متخصص عروق پیشنهاد می شود. صرف نظر از نوع درد، مراجعه به پزشک و شروع زود هنگام درمان وریدی (در صورت نیاز) بهترین اقدام به شمار می رود.

درد واریس پا

از آن جایی که مشکلات گردش خون و ورید ها اغلب در ناحیه پا بروز می دهند، در هنگام احساس درد زانو مراجعه به پزشک توصیه می شود. پزشک در طول جلسه ملاقات، با ارزیابی سیستم عروقی هر گونه بیماری وریدی را شناسایی می کند.

ورزش مناسب درد زانو

پس از مراجعه به پزشک، انجام ورزش های مناسب درد زانو پیشنهاد می شود. مفصل زانو پس از التیام نسبی یا کامل خود، مزایای متعددی را از ورزش کردن دریافت می کند. در صورتی که درد زانو ناشی از یک مشکل وریدی باشد، پزشک زمان و نوع ورزش پیشنهادی را برای بیمار شرح خواهد داد. فعالیت های ورزشی مناسب عضلات پا را تقویت کرده و عضلات نیز به نوبه خود گردش خون ورید ها را بهبود می بخشند.

از آن جایی که ورید های پا به صورت مداوم در حال مقابله با نیروی جاذبه هستند، این ورزش ها در بهبود گردش خون بسیار مفید و موثر خواهند بود. با بهبود یافتن گردش خون، بدن خون سرشار از اکسیژن و مواد مغذی را به تمام اندام ها رسانده و سلامت خود را حفظ می کند. حتی در صورتی که التهاب مفصلی عامل درد زانو باشد، انتخاب نوع مناسب ورزش به مقابله با آن کمک خواهد کرد. ورزش کردن سفتی مفاصل را رفع کرده و به تقویت عضلات حمایت کننده از زانو کمک می کند.

۶ عامل درد ساق پا و درمان اختصاصی هر یک

ارتباط وریدهای واریسی با درد واریس پشت زانو

ورید های واریسی می توانند سبب درد پا و دیگر علائم مرتبط همچون گز گز، بی قراری، ناراحتی و برآمدگی پوست شوند. در صورتی که سفتی زانو تنها علامت باشد، امکان دارد ورید های واریسی و عنکبوتی عامل آن نباشند. البته، در این موارد حتی در صورت ابتلا به التهاب مفصلی، مراجعه به پزشک و ارزیابی سلامت عروق بسیار اهمیت دارد.

در صورت نیاز پزشک متخصص، مشکلات وریدی را به کمک فرایند های پیشرفته و بدون نیاز به بستری درمان می کند. اگر درد ناشی از مشکلات وریدی نباشد، بیمار به متخصصان دیگر ارجاع داده می شود.

دکتر فریبا هندسی متخصص واریس در تهران