چه عواملی سبب ایجاد حمله قلبی خفیف در زنان و مردان می شود؟

2

از آنجا که گردش خون تحت تأثیر قرار می گیرد، بخشی از ماهیچه های قلبی می میرند. حملات خاموش قلبی در مردان بیشتر از زنان اتفاق می افتد. با این حال، حملات قلبی خاموش اغلب برای زنان کشنده تر است.

علاوه بر این، در پی سکته قلبی خفیف یا خاموش، خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی سه برابر بیشتر از نظر شخصی با ECG طبیعی است و خطر کلی مرگ تا 34 درصد افزایش می یابد.

با انفارکتوس خاموش، علائم کلاسیک حمله قلبی مانند درد قفسه سینه، مشکل در تنفس و تعریق وجود ندارند. علائم احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خستگی، اضطراب، کندی یا مشکل در تنفس، احساس غش، سرگیجه یا ضعف که خود به خود برطرف می شود یا شدت آن تا حد فروپاشی افزایش می یابد می تواند شاخص بالقوه حمله قلبی خاموش باشد.

در بسیاری از موارد، این علائم یا با گذشت زمان احساس نمی شوند یا از بین می روند و باعث می شوند بیماران به دنبال مراقبت پزشکی نروند. به همین دلیل سکته قلبی خاموش بسیار خطرناک است و می تواند عوارض جانبی طولانی مدت برای قلب ایجاد کند.

علائم حمله قلبی خفیف
خستگی ، ناراحتی ، کندی یا مشکل در تنفس می توانند از علائم حمله قلبی خاموش باشند.

چه عواملی باعث حمله قلبی خاموش می شوند؟

علل حمله قلبی خاموش همان موارد سکته قلبی معمولی است. به ویژه، دیابتی ها به دلیل وجود نوروپاتی، غالباً تحت تأثیر سکته ی قلبی قرار می گیرند.

سطح بالای قند خون کنترل نشده، به مرور زمان باعث می شود رگ های خونی و اعصاب آسیب ببینند و این امر باعث می شود بسیاری از افراد دیابتی علائم (مانند درد) را حس نکنند. این حالت به نوروپاتی دیابتی معروف است.

علت اصلی آن کلسیفیکاسیون عروق (تصلب شرایین) است. هنگامی که تصلب شرایین وجود دارد، خون کمتری می تواند در سراسر بدن از طریق رگ های خونی جریان یابد. تحت فشار شدید جسمی یا عاطفی، اکسیژن و مواد مغذی کافی به اندام ها از جمله قلب نمی رسد. این امر می تواند به حمله قلبی (بدون یا با علامت) منجر شود، که در آن عضله قلبی می میرد.

استرس جسمی و عاطفی را می توان با فعالیت های شخصی، حرفه ای و خانوادگی و همچنین سیگار کشیدن، عدم تحرک جسمی یا چاقی برانگیخت.

حمله قلبی خاموش اغلب منجر به کاهش عملکرد پمپاژ قلب می شود. این امر باعث بالا رفتن ضربان قلب و اختلال در ریتم قلب می شود و می تواند فعالیت های روزمره فرد مبتلا را محدود کند. آُسیب عضله قلب ناشی از انفارکتوس دائمی می باشد و خطر ابتلا به حمله قلبی دیگر را نیز افزایش می دهد.

علت درد قفسه سینه هنگام نفس عمیق کشیدن چیست؟

سکته قلبی خاموش چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجا که سکته قلبی خاموش باعث ایجاد علامتی نمی شود که فرد به دنبال مراقبت پزشکی برود، تشخیص آن فقط  پس از ایجاد آسیب انجام می شود. پزشک به طور معمول با بررسی الکتروکاردیوگرام متوجه می شود که آسیب قلبی رخ داده است.

تشخیص این بیماری معمولاً با انجام اکوکاردیوگرام قابل تأیید است. اما می توان با سایر اشکال تصویربرداری تشخیصی قلبی، مانند تست استرس هسته ای، MRI قلبی یا سی تی اسکن، سکته قلبی خفیف را نشان داد.

درمان حمله قلبی خفیف

هنگامی که مشخص شد که شما یک سکته قلبی خاموش کرده اید، دو واقعیت مهم در مورد شما شناخته می شود. اول اینکه، شما یک بیماری شریان کرونر قابل توجهی (CAD) دارید و دوم، با علائم شما نمی توان به اندازه گیری میزان شدت بیماری CAD یا میزان درمان مورد نیاز به میزان کافی اعتماد کرد.

اگر سكته قلبی خاموش كرده اید، باید تمام معالجات مشابه حمله قلبی را  دریافت كنید. درمان شما باید با اهداف زیر انجام شود:

• جلوگیری از ایسکمی بیشتر با دارو و احتمالاً باز کردن مجدد عروق (با استنت یا جراحی بای پس).
  • جلوگیری از بروز نارسایی قلبی
  • جلوگیری از مرگ در اثر آریتمی قلبی

علاوه بر این روش درمانی استاندارد، افرادی که دچار سکته قلبی خاموش شده اند، ممکن است براساس نتایج یک تست استرس، به درمان بیشتری نیاز داشته باشند.

تست استرس می تواند در افرادی که دچار سکته قلبی خاموش شده اند، دو هدف مهم داشته باشد. اول، ممکن است پزشک به شما اجازه دهد  آستانه ورزش را که باعث ایجاد ایسکمی در مورد شما می شود را، اندازه گیری کند. یعنی ممکن است پزشک شما بتواند دستورالعمل خاصی را در مورد فعالیت های بی خطر برای شما تنظیم کند. از آنجایی که شما نمی توانید از شروع آنژین به عنوان هشداری برای کار بیش از حد استفاده کنید، این نوع توصیه ها می تواند بسیار مهم باشد.

و دوم، هنگامی که ایسکمی در طی تست استرس اتفاق می افتد، حتی افرادی که دچار سکته قلبی و یا ایسکمی خاموش شده اند، اغلب چیزی را احساس می کنند، حتی اگر آنژین معمولی نباشد. بنابراین، تست استرس می تواند بازخوردهای مهمی را برای افراد مبتلا به ایسکمی خاموش به همراه داشته باشد،  می تواند به آنها بیاموزد که “این همان حالت ایسکمی در مورد شماست”. در آینده، هر زمان که آن احساس را داشتید، احساس ناراحتی خفیف در شانه، تنگی نفس، خستگی ناگهانی یا هر چه، به این معنی است که شما احتمالاً دچار ” آنژین” شده اید و باید سریعاً جلوی آن را بگیرید و دستورالعمل پزشک خود را برای درمان آنژین (مانند مصرف قرص نیتروگلیسیرین) دنبال کنید.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 3 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.