دکتر فریبا هندسی
1397/06/19

معجزه اسکلروتراپی در درمان عروق واریس پا

یکی از روش های درمان رگ های واریسی و به عبارتی رگ های عنکبوتی، استفاده از اسکلروتراپی واریس است. استفاده از اسکلروتراپی نیازمند شناخت بیشتری از این روش درمانی قبل از استفاده از آن می باشد. در این مقاله درباره ی این روش بیشتر توضیح داده شده است.
نارسایی مزمن وریدی چه بیماری است؟

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی واریس روش درمانی ایمن و مفید برای بهبود وضعیت رگ های عنکبوتی و برای رفع و درمان رگ های واریسی است. اسکلروتراپی، در کلینیک واریس پا انجام می شود. در اسکلروتراپی واریس از محلول تحریک کننده ای به نام اسکلروزانت استفاده می کنند که مستقیماً به داخل رگ تزریق می شود. این محلول باعث تحریک رگ و تورم آن می شود. این تورم جریان خون یا مایع لنفاوی را قطع می کند و در نتیجه رگ جمع می شود.

این روش با تزریق محلولی به رگ، سبب از بین رفتن آن و درمان رگ های واریسی پر پیچ و خم و با عود مکرر می شود. این روش به صورت سرپایی بوده و انجام آن بسیار ساده تر و کم هزینه تر از جراحی واریس است. پزشک متخصص قلب و عروق، دارو را به عروق خونی یا عروق لنفاوی تزریق می‌کند و سبب کوچک شدن آن ها می‌شود. برای اکثر بیماران درد ناشی از تزریق قابل تحمل است و نیازی به بی حسی نیست. موقع تزریق احساس کمی سوزش طبیعی است.

پس از تزریق، به سرعت بانداژ رگ انجام می شود که باعث می شود کبودی و سایر عوارض به حداقل برسد. این تکنیک معمولاً به عنوان یک روش درمانی موثر برای رگ‌ های واریسی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسکلروتراپی واریس از زبان خانم دکتر هندسی

دکتر هندسی در این پیام صوتی به طور کامل اسکلروتراپی و پزشک مناسب این پروسه درمانی را تشریح می کنند.

چه زمانی برای درمان واریس باید اسکلروتراپی کرد؟

افراد مبتلا به واریس عنکبوتی باید اسکلروتراپی را در شرایط خاصی در نظر بگیرند. این شرایط عبارتند از:

  • درد رگ‌ها
  • درد ناگهانی پاها و احساس سنگینی پاها
  • پاهای لکه دار یا خشک
  • دیدن بثورات (جوش) در نزدیکی رگ‌ها

فیلم اسکلروتراپی دکتر هندسی

بسته به اندازه و تعداد رگهای واریسی، بیمار ممکن است 2 تا 3 جلسه درمانی نیاز داشته باشد. در افرادی که رگ های زیادی دارند ممکن است تعداد جلسات درمانی بیش از این باشد. پس از اتمام کار، بیمار باید جوراب کشدار( شبیه شلوار استرچ ) که به جوراب واریس معروف است، بپوشد. هر جلسه اسکلروتراپی بین 60-30 دقیق طول میکشد.

درمان واریس به جهت زیبایی بدون در نظر گرفتن درمان دردها و خلاص شدن از واریس؛ نیز برای خانم ها حائز اهمیت است و این کار در
کلینیک واریس دکتر هندسی
انجام می پذیرد که این امر برای خانم ها می تواند مهم باشد.

دوره نقاهت عمل واریس

اسکلروتراپی دوران نقاهت ندارد و پس از پایان درمان می‌توانید راه بروید، اما بهتر است برای یک یا دو روز استراحت کنید. دو هفته‌ی اول پس از اسکلروتراپی پاها را در معرض نور خورشید قرار ندهید و برای مدتی هم باید جوراب واریس بپوشید.

چه زمانی نباید از اسکلروتراپی عروق واریسی استفاده کرد؟

  • چنانچه خانمی باردار باشد یا بچه شیر می‌دهد.
  • اگر بیمار؛ به ماده‌ی شیمیایی که در اسکلروتراپی استفاده می‌شود؛ یا مواد مشابه حساسیت داشته باشد.
  • اگر در رگ‌های زیرین پا لخته‌ی خون یا التهاب وجود داشته باشد.

اسکلروتراپی در بارداری

جلسات درمان اسکلروتراپی واریس

برای درمان واریس با کمک روش تزریق در اسکلروتراپی تعداد جلسات درمانی مورد نیاز در جلسه اولیه ویزیت و مشاوره با پزشک متخصص عروق بر حسب شرایط فرد با بررسی قطر رگها و پراکندگی رگهای عنکبوتی در نقاط مختلف پا و مناسب بودن این روش درمانی برای بیمار تصمیم گرفته و تعیین می شود و به طور میانگین انجام حداقل 2 الی 4 جلسه درمانی برای از بین رفتن ظاهر رگهای عنکبوتی و به حد مطلوب رسیدن ضروری می باشد.

از طرفی بین جلسات با توجه به روند پاسخدهی به درمان که درطی چند هفته مشخص می شود معمولا فاصله ۴ تا ۶ هفته ای در نظر گرفته می شود.

اگر اسکلروتراپی را به‌عنوان عمل زیبایی انجام دهید، تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت.

اگر به اسکلروتراپی واریس فکر می‌کنید باید سوالاتی از قیبل «متخصص واریس چقدر در این خصوص تجربه دارد؟ هزینه‌ی درمان چقدر است؟ از نظر متخصص واریس چند بار باید این عمل را انجام دهید؟ » را مدنظر داشته باشید.

عوامل موثر در نوع درمان واریس با تزریق

اسکلروتراپی موفق نیاز به وقت و حوصله دارد و در واقع برای هر شخص، تعداد جلسات به عوامل زیر وابسته است.

  • وسعت نواحی درگیر در پاها
  • قطر رگها
  • پراکندگی رگ های واریسی

تعداد تزریق درون رگی در این روش در یک جلسه وابسته به سایز، محل عروق و شرایط عمومی بیمار بوده و بر اساس برآیند این عوامل تعیین می گردد.

آیا درمان واریس با اسکلروتراپی درد دارد؟

سوزن‌های به کار رفته در تزریق اسکلروتراپی بسیار ظریف هستند و در نتیجه بیمار درد زیادی را حس نمی‌کند. با این حال در زمان عمل اسکلروتراپی فرد ممکن است احساس سوزش کند. واریس ممکن است دردناک باشد و باعث ایجاد مشکلات پوستی، از جمله بثورات شود. با کوچک شدن رگها، اسکلروتراپی اثرات آسیب به ورید را کاهش می دهد و باعث می شود رگهای واریسی کمتر دیده شده و بیمار درد کمتری داشته باشد. برخی از مواد شیمیایی که در اسکلروتراپی تزریق می شوند (مواد اسکلروسانتیس) بیشتر از سایر مواد باعث درد می شوند.

عوارض اسکلروتراپی واریس پا

برای اسکلروتراپی خطرات یا عوارض جدی گزارش نشده است. پس از انجام اسکلروتراپی دربرخی افراد ممکن است هاله ای قهوه ای رنگ در محل تزریق بوجود آید که در واقع نوعی واکنش بدن به ماده تزریقی است که ظرف مدت چندماه پس از تزریق به تدریج محو می شود.

بروز کبودی و تورم در محل تزریق طبیعی بوده و در طی یک تاچند هفته پس از تزریق ازبین می رود.

بروز خارش و سوزش در محل تزریق از جمله عوارضی است که در روزهای اول پس از تزریق ممکن است بروز کند. در کل این روش جز روشهای بی خطر و بدون عارضه در درمان رگهای عنکبوتی است.

بعد از چه مدت پاها حالت عادی به خود می گیرند؟

معمولا نتایج هر جلسه تزریق بعد از ۳ هفته قابل ارزیابی است و اثر ماده اسکلروزان به صورت تدریجی و در طی چند هفته کاملا نمودار می شود.

بهبود اسکلروتراپی

مراقبت بعد از اسکلروتراپی واریس

تا ۴۸ ساعت بعد از درمان نباید آسپرین یا بروفن و داروهایی از این گروه مصرف کنید.مصرف استامینوفن مشکلی ایجاد نمی کند.

تا ۴۸ ساعت بعد از درمان از این موارد اجتناب کنید:

✅ 1- دوش آب داغ و کمپرس داغ و جکوزی و سونا و قرارگرفتن  و در معرض مستقیم با نور آفتاب

✅ 2- دوش گرفتن اشکالی ندارد ولی باید آب خنک تر از حد معمول باشد. محل تزریق باید با شوینده ملایم و آب کمی ولرم شستشو شود.

داروی اسکلروتراپی چیست؟

متداول ترین دارویی که برای اسکلروتراپی استفاده می شود نمک هایپرتونیک، سدیم تترادسیل سولفات، پلی دکانول و گلیسیرین کروم است. استفاده از نمک هایپرتونیک به عنوان پرکاربردترین راه حل برای رگهای عنکبوتی است. این یک محلول اسکلروتراپی کنسانتره شور است که رگهای ریز را تحریک کرده و متعاقباً آنها را می بندد. سالین هایپرتونیک نیز به طور گسترده ای استفاده می شود و بسیار موثر و ارزان است.

هزینه اسکلروتراپی واریس پا

هزینه ی اسکلروتراپی واریس  پا بسته به شدت واریس و تعداد آمپول های مورد نیاز برای تزریق به علاوه مبلغ حق الزحمه متخصص متفاوت می باشد. در مورد قیمت آمپول واریس نیز باید از پزشک متخصص واریس بپرسید.

میزان موفقیت درمان واریس پا به روش اسکلروتراپی

میزان موفقیت این روش و زمان کسب نتایج موفقیت درمان واریس به روش تزریق در هر جلسه درمانی در حدود 80 درصد بوده و نتیجه برای عروق کوچک معمولا سه تا شش هفته پس از تزریق و در رگ های بزرگ سه تا چهار ماه پس از تزریق قابل مشاهده است.

دکتر فریبا هندسی بهترین متخصص واریس