دکتر فریبا هندسی
1398/04/31

علت افزایش ناگهانی فشار خون چیست؟

فشار خون نیرویی است که با ورود جريان خون به شریان ها ايجاد می شود. عوامل مختلفی می توانند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شوند. هنگامی که فشار خون به طور مرتب افزایش پیدا کند، خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد که می تواند منجر به سفت شدن عروق، بیماری قلبی و سکته قلبی شود.


استرس و اضطراب

ممكن است با استرس ناگهانی یا اضطراب شديد، افزایش ناگهانی فشار خون دیده شود. بر طبق گزارش انجمن ایدئولوژیک آمریکا، فشار خون 25 درصد افراد در حال بررسی در مطب پزشک يا اورژانس افزايش يافته می یابد.

این مورد نتیجه ترس و اضطراب مرتبط با وضعیت بود كه  “فشار خون بالا روپوش سفید” نامیده می شود.

مؤسسه ملی سلامت خاطر نشان می کند که استرس باعث رها شدن هورمون هایی می شود که عروق خونی را تنگ می كنند و همين امر موجب افزايش فشار خون می شود. همچنین درد فیزیکی نيز استرس زا است و می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شود.

داروها

دارو های متعددی می توانند علت افزایش ناگهانی فشار خون باشد. برخی از آن ها، مانند قرص های پيشگيری حاملگی، به صورت منظم مصرف می شوند و می توانند منجر به فشار خون بالا در طول زمان شوند.

با این حال، برخی داروهای بدون نسخه که فقط گاهی استفاده می شوند نيز می توانند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شوند.

به عنوان مثال، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، مانند آسپرین و ایبوپروفن می توانند فشار خون را افزایش دهند.  داروهای دیگری نيز می توانند فشار خون را افزایش دهند.  در مورد عوارض داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت كنيد.

مصرف نمک

خوردن غذاها یا نوشیدنی هاي شور می تواند موجب افزایش ناگهانی فشار خون شود زیرا سدیم باعث می شود که بدن مایع بیشتری نگه دارد.

این افزایش فشار خون به طور معمول زياد طول نمی کشد. تحقیقات در “Science Daily” در نوامبر 2000 نشان داد که یک وعده غذایی سنگین هورمون هايي را در جریان خون آزاد می کند که می تواند فشار خون و ضربان قلب را افزایش دهند.

سیگار کشیدن

با سيگار كشيدن نيكوتين را همراه با دم وارد ريه خود می كنيد كه سريعا روی فشار خون تاثير می گذارد.

نیکوتین باعث تغییر در عملکرد مناسب عروق خونی و التهاب در داخل سیستم گردش خون می شود، که باعث سفت شدن عروق و افزايش فشار خون می شود.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با عوارض فشار خون بالا روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

علت افزایش فشار خون در خواب

فشار خون یک الگوی روزانه خاصی دارد. فشار خون به طور معمول شب هنگام خواب، پایین تر می باشد و چند ساعت قبل از بیدار شدن شروع به افزایش می کند. فشار خون در طول روز افزایش می یابد و معمولاً در اواسط بعد از ظهر اوج می گیرد. سپس در اواخر بعد از ظهر و عصر، مجدد شروع به کاهش می کند.

داشتن یک الگوی فشار خون غیر طبیعی، مانند فشار خون بالا در شب یا صبح زود، می تواند به معنای این باشد که شما از نظر سلامتی مشکل دارید. بیماری های مرتبط با آن شامل موارد زیر است:

عوامل خطر برای ایجاد الگوی فشار خون غیر طبیعی عبارتند از:

پزشک تعیین می کند که الگوی فشار خون غیر طبیعی روزانه شما به درمان نیاز دارد یا خیر. وی ممکن است تست نظارت فشار خون 24 ساعته را توصیه کند. دستگاه مورد استفاده در این آزمایش فشار خون شما را در فواصل منظم در طی یک دوره 24 ساعته اندازه گیری می کند و تصویر دقیق تری از تغییرات فشار خون در طول شبانه روز به طور متوسط ​​ارائه می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اندازه گیری 24 ساعته ی فشار خون روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

افزایش ناگهانی فشار خون در خواب

علت افزایش فشار خون در زمان پریود

این تصور که می تواند بین فشار خون و چرخه قاعدگی ارتباطی وجود داشته باشد، موضوع جدیدی نیست. در سال 1991، یک مطالعه بر روی زنان با چرخه قاعدگی عادی، نوسانات فشار خون را در طول چرخه هورمونی را بررسی کرد. 

طبق این مطالعه، فشار خون هنگام شروع خونریزی قاعدگی بالا می رود و بین روزهای 17 و 26 چرخه ی قاعدگی پایین می آید. این مطالعه بدون در نظر گرفتن فشار طبیعی یا غیر طبیعی قبل از شروع مطالعه، انجام شد. 

در این مطالعه همچنین مشخص شده است که فشار خون در زنان بستگی به مراحل چرخه قاعدگی(فولیکول و لوتئال) دارد و در همه زنان متفاوت است. این مطالعه ارتباط بین تغییرات هورمونی و فشار خون را به وضوح نشان داد.

اخیراً، یک مطالعه پیوندی دیگری بین خطر فشار خون بالا و سندرم پیش از قاعدگی متوسط تا شدید انجام شده است، که بر روی بین 8 تا 15 درصد از خانم ها تاثیر می گذارد. 

این مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی در مقایسه با زنانی که علائم سندرم پیش از قاعدگی کمی دارند یا اصلا ندارند، خطر ابتلا به فشار خون بالا 40٪ بیشتر است. 

محققان قبل از انتشار یافته های خود اطمینان حاصل کردند که سایر عوامل خطر فشار خون بالا مانند چاقی، سیگار، الکل، بی تحرکی، استفاده از قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی را نیز در نظر گرفته باشند.

این مطالعه 20 ساله نشان داد که این پیوند به ویژه در زنان زیر 40 سال بسیار قوی می باشد. در این گروه سنی، شانس ابتلا به فشار خون بالا سه برابر است. 

با این حال، با توجه به اینکه هیچ توضیحی در مورد علت و معلول اثبات نشده است، توصیه فعلی این است که اگر از علائم جدی سندرم پیش از قاعدگی رنج می برید، فشار خون خود را بررسی کنید.

علت افزایش فشار خون در زمان پریود​

این مطالعه به یک خبر خوب منجر شد. معلوم شد که خانم ها کاملا در خطر ابتلا به فشار خون نیستند. کسانی که مصرف قابل توجهی از ویتامین های ب کمپلکس داشتند، خطر افزایش فشار خون در آن ها بسیار پایین بود. 

این ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند، بنابراین باید به صورت مداوم آن ها را از طریق غذا یا مکمل ها دریافت کنید. این ویتامین ها در مخمر آبجو، زرده تخم مرغ، گوشت اندام ها، ماهی های چرب، غلات کامل و جوانه گندم یافت می شوند. 

بیو-استرات، یک مکمل با مخمر تخمیر شده ساخته می شود، حاوی تمام ویتامین های گروه ب و سایر مواد مغذی که باعث تقویت انرژی می شوند و به بدن شما در غلبه بر استرس کمک می کنند، می باشد. 

تأثیر مثبت آن بر روی میزان آهن به ویژه در خانم ها حائز اهمیت است چرا که نیاز آن ها به این ماده معدنی بسیار بیشتر از مردان است.

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون در بارداری

پره اکلامپسی هنگامی اتفاق می افتد که زنی که قبلاً فشار خون طبیعی داشته است، ناگهان بعد از هفته ی 20 بارداری دچار فشار خون بالا و پروتئین در ادرار یا سایر مشکلات شود. زنانی که فشارخون مزمن دارند نیز می توانند به پره اکلامپسی مبتلا گردند.

از هر 25 زن باردار در ایالات متحده، یک پره اکلامپسی اتفاق می افتد. برخی از زنان مبتلا به پره اكلامپسی ممکن است تشنج كنند که به آن اکلامپسی گفته می شود و یک اورژانس پزشکی می باشد .

علائم پره اکلامپسی شامل موارد زیر است:

مطالب بیشتر در رابطه با تاثیر فشار خون در بارداری و بیماری هایی که ممکن است در رابطه با آن بوجود بیاید در مقاله ی زیر آورده شده است.

در برخی از خانم ها هیچ علامتی از پره اکلامپسی ایجاد نمی شود، به همین دلیل باید به طور مرتب به ویژه در دوران بارداری به پزشک زنان خود مراجعه کنند.

شما می توانید نحوه گرفتن فشار خون با دستگاه دیجیتال را یاد بگیرید و فشار خونتان را اندازه گیری کنید.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون