دکتر فریبا هندسی
1401/11/02

واریس پا چیست ؟ ❤️

شاید برای شما سوال باشد واریس پا چیست ؟ وریدهای واریسی عروقی هستند که بزرگ هستند و در سطح پوست آبی به نظر می‌رسند، این رگ‌ها پیچ خورده و در زیر سطح پوست بیرون می‌زنند طوری که تحت تأثیر قرار گرفته و باعث درد و ناراحتی می‌شوند. این وضعیت به ندرت قبل از 25 سالگی مشاهده می شود. اما با افزایش سن، آن ها بیشتر نمایان می شوند. رگ‌های عنکبوتی نوع دیگری از سیاهرگ‌ها هستند که ظاهری ناسالم دارند. این عروق کوچکتر از وریدهای واریسی هستند و به صورت خوشه های زیادی ظاهر می شوند که در سراسر سطح پوست در جهات مختلف گسترش می یابند. این کشتی ها به رنگ قرمز یا بنفش دیده می شوند. در ادامه برای آشنا شدن با واریس پا با ما همراه باشید.

واریس چیست ؟

سیاهرگ ها رگ هایی هستند که خون را از تمام قسمت های بدن به قلب و ریه ها باز می گرداند. هنگامی که اندام های مختلف از اکسیژن خون برای انجام وظایف خود استفاده می کنند، خون مورد استفاده خود را که حاوی مواد زائد مانند دی اکسید کربن است به داخل سیاهرگ ها رها می کنند. پس از آن، خون موجود در سیاهرگ ها به قلب و به ریه ها جایی که کربن زدایی شده و اکسیژن بیشتری توسط خون بارگیری می شود منتقل می شود و از طریق شریان ها به طرف دیگر بدن منتقل می شود.

هنگامی که بدن در حال استراحت است، تنها بخشی از خون بدن در گردش است. بقیه خون در رگ‌های غیرفعال باقی می‌ماند و هنگامی که بدن فعال‌تر می‌شود، خون اضافی باید برای حمل اکسیژن در سراسر بدن جریان یابد. این ظرفیت ذخیره سازی به دلیل انعطاف پذیری دیواره های مخزن است. رگ ها بسته به محل و عملکردشان اندازه های متفاوتی دارند. بزرگترین رگ ها در مرکز بدن قرار دارند. این سیاهرگ ها خون را از تمام رگ های کوچک جمع می کنند و سپس آن را به قلب منتقل می کنند. شاخه های این عروق بزرگ کوچکتر و کوچکتر می شوند تا از مرکز بدن دور شوند.

وریدهای نزدیک به سطح پوست را وریدهای سطحی می نامند. وریدهای عمیق‌تر که به مرکز بدن نزدیک‌تر هستند، سیاهرگ‌های عمیق نامیده می‌شوند. عروق دیگری وجود دارند که رگهای سطحی را به وریدهای عمقی متصل می کنند و به آن ها رگ های اتصال می گویند. وریدهای سطحی و شاخه های آن نزدیک به پوست و سیاهرگ های عمقی در ماهیچه ها و بافت همبند قرار دارند. وریدهای بزرگتر دارای دریچه های یک طرفه برای جلوگیری از برگشت خون و تجمع در جهت گرانش و ایجاد واریس هستند. خون از وریدهای سطحی به وریدهای عمقی جریان می یابد و از آنجا از طریق شبکه ای از وریدهای بزرگتر به قلب منتقل می شود.

این سیاهرگ های قابل مشاهده که وریدهای واریسی نامیده می شوند، بیشتر در پاها و ران ها دیده می شوند، اما می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند. رگ های واریسی بزرگ قابل مشاهده، خمیده، قابل لمس و طولانی هستند. رگ‌های عنکبوتی کوچک روی سطح پوست ظاهر می‌شوند و مانند خطوط کوتاه، خوشه‌ای و پر پیچ و خم به نظر می‌رسند. معمولا قابل لمس نیستند. رگ‌های عنکبوتی روی ران‌ها، مچ پا شایع هستند و می‌توانند روی صورت ظاهر شوند و واریس واقعی نیستند. رگ های واریسی رگ های خونی هستند که خون را از خارج از بدن به قلب و ریه ها می برند. این بیماری معمولا ارثی است و در افراد مسن بیشتر نمایان می شود.

واریس چیست ؟

انواع رگ های واریسی

رگ ها واریسی انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید :

واریس ورید صافن بزرگ :

سیاهرگ‌های پا شامل سیاهرگ‌های عمقی و سیاهرگ‌های زیر جلدی است و بیشتر خونی که از پاها به قلب باز می‌گردد توسط سیاهرگ‌های عمقی حمل می‌شود. وریدهای واریسی در وریدهای زیر جلدی پاها ایجاد می شوند که تنها 10 درصد از جریان خون در پاها را پشتیبانی می کنند. یکی از سیاهرگ هایی که اغلب دچار واریس می شود، سیاهرگ صافن بزرگ است. ورید صافن بزرگ سیاهرگی است که از داخل مچ پا بالا می رود و به ورید فمورال در کشاله ران متصل می شود. رگ های واریسی که روی شاخه ها یا شاخه اصلی ورید صافن ایجاد می شوند، وریدهای واریسی ورید صافن نامیده می شوند. مناطقی که بیشتر تحت تاثیر وریدهای واریسی ورید صافن قرار می گیرند عبارتند از: پاها، قسمت خارجی ران و پشت ران.

واریس ورید صافن کوچک :

وریدهای واریسی سیاهرگ صافن کوچک در کنار واریس سیاهرگ صافن بزرگ دیده می‌شوند. ورید صافن کوچک از قسمت خارجی تاندون آشیل شروع شده و به سیاهرگ عمقی واقع در پشت زانو متصل می شود. مناطقی که از این نوع واریس رنج می برند، پشت زانو و پشت مچ پا هستند.

واریس شاخه ای :

وریدهای واریسی به صورت وریدهای بزرگ، برجسته و ناهموار منشعب می شوند که از ورید صافن اصلی منشعب می شوند. رگ های واریسی اغلب زیر زانو و گاهی به تنهایی دیده می شوند. ویژگی این نوع واریس باریکتر بودن آن از ورید صافن است.

واریس مشبک و عنکبوتی :

واریس های مشبک بیرون زدگی وریدهای زیر جلدی بسیار کوچک در ناحیه ای بین 2 تا 3 میلی متر است که وریدهای این ناحیه به صورت شبکه ای پخش می شوند. وریدهای واریسی عنکبوتی مویرگ های گشاد شده ای هستند که باریک تر از وریدهای مشبک هستند و شعاع آن کمتر از 1 میلی متر است. این مویرگ ها درست زیر پوست هستند. واریس عنکبوتی با واریس صافن یکسان نیست. رگ های واریسی عنکبوتی در خانم ها شایع تر است و می تواند در هر جایی از ساق پا ایجاد شود، اما معمولا در قسمت داخلی زانو و بیرون ران دیده می شود.

واریس متوسط :

رگهای واریسی با شدت متوسط ​​قابل مشاهده و قابل مشاهده است. این سیاهرگ‌ها بزرگ، زیر پوست برجسته و آبی رنگ هستند. وریدهای واریسی با شدت متوسط ​​در ابتدا ممکن است بیمار را فقط از نظر زیبایی شناسی نگران کند، اما در صورت عدم درمان، مشکلات جدی تری ایجاد می شود. در این مرحله لازم است آزمایش ویژه ای برای واریس انجام شود تا مشخص شود مشکل واریس به دلیل بیماری مزمن وریدی است یا خیر. این بیماری علائم بسیاری دارد و می تواند مشکلات جدی تری برای سلامتی ایجاد کند.

یک ورید واریسی با شدت متوسط ​​نمی تواند خون را به طور موثر پمپاژ کند و خون در رگ ها جمع می شود و به قلب نمی رود، بنابراین بدن از جریان متناوب در اطراف رگ های واریسی استفاده می کند. درمان واریس در سعادت آباد متوسط ​​با روش های درمانی پیشرفته شامل اسکلروتراپی هدایت شده با لیزر و اولتراسوند است که گردش خون موثر در پا را بازیابی می کند و سلامت کلی بیمار را بهبود می بخشد.

واریس شدید :

اگر واریس درمان نشود، می تواند منجر به عوارض جدی شود که سلامت شما را به خطر می اندازد و علاوه بر این، ظاهر این رگ های واریسی ناخوشایند است. بیماری مزمن عروقی یکی از عوارض شایع بیماری واریس پیشرفته و درمان نشده است. بیماری مزمن عروقی باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله ضخیم شدن بافت و پوست، زخم پوستی، تغییر رنگ پوست و تورم شدید می شود. درمان های ویژه برای واریس ممکن است موثر باشد، اما به احتمال زیاد جلسات درمانی تکراری لازم است و بیمار باید مراقبت و درمان سایر مشکلات پیش آمده را انجام دهد. وریدهای واریسی شدید پا را هرگز نباید نادیده گرفت و لازم است معاینات تشخیصی آن ها توسط متخصص عروق انجام شود تا بهترین و موثرترین روش درمانی برای شما تجویز شود.

انواع رگ های واریسی

واریس مرتبط با بارداری :

بارداری باعث می شود که بدن مادر خون بیشتری تولید کند که این امر باعث بیشتر شدن فشار روی رگ های خونی می شود. واریس در پاها یکی از مواردی است که اکثر خانم ها از آن شکایت دارند و اغلب در پاها، اطراف لگن و حتی در ناحیه تناسلی ایجاد می شود. بارداری چند قلو خطر ابتلا به واریس را بیشتر می کند. سندرم احتقان لگن یکی از بیماری های خطرناک برای همه زنان است که اغلب در افرادی که چند قلو باردار بودند بروز می کند. PCS در ابتدا به صورت سیاهرگ های واریسی شدید در پاها و لگن ظاهر می شود، اما این سیاهرگ ها نسبت به وریدهای واریسی دردناک تر و آزاردهنده تر هستند. این درد می تواند با انجام برخی فعالیت ها، نزدیک به زمان پریود ماهانه، در حین مقاربت یا بعد از آن، شدیدتر شود. سایر علائم ناشی از این بیماری عبارتند از نفخ و بی اختیاری ادرار.

انجام درمان های مربوط به واریس در رفع علائم ناشی از واریس بارداری و سندرم احتقان لگن بسیار موثر است. اسکلروتراپی هدایت شده با اولتراسوند به ویژه برای واریس در بارداری موثر است و سایر درمان ها حداقل تضمین می کنند که حتی در صورت بازگشت رگ های واریسی، درد و ناراحتی موقت و بسیار کمی ایجاد می کنند. جدای از بارداری، زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به واریس هستند. داشتن سابقه خانوادگی در ابتلا به واریس موثر است. اگر مشکل یا علائم مشکوکی دارید، باید با متخصص واریس مشورت کنید تا مطمئن شوید که این مشکل کوچک در آینده به یک مشکل بزرگ و سخت تبدیل نمی شود.

دلیل واریسی شدن رگ ها چیست ؟

رگ های واریسی در نتیجه وضعیتی به نام نارسایی عروقی ایجاد می شوند. رگ های واریسی اغلب برجسته و پرپیچ و خم هستند و در اندام تحتانی قابل مشاهده هستند. واریس سیاهرگ‌های ناسالمی هستند که به دلیل بیشتر شدن فشار در سیاهرگ‌های عمقی پا ایجاد می‌شوند. داشتن یک سیستم بسیار قوی در بدن برای گردش خون در پاها کاملا ضروری است. سیاهرگ های پاهای شما یک وظیفه اصلی دارند و آن این است که خون را به قلب باز می گرداند تا بتوان به آن اکسیژن اضافه کرد.

جریان خون از پاها به قلب می رود. در هر ورید چندین دریچه وجود دارد که هر یک به طور طبیعی خون را به گونه ای می فرستند که هر دریچه توانایی بسته شدن را دارد تا از برگشت خون به پا جلوگیری کند. با گذشت زمان، این اندام ها ضعیف می شوند و دریچه ها به خوبی و به طور کامل بسته نمی شوند، بنابراین جریان به ساق پا باز می گردد و جمع می شود، در نهایت خون اضافی در گودال های ایجاد شده به دیواره رگ فشار وارد می کند و باعث رشد و برجسته شدن آن می شود. اگر این اختلال درمان نشود، وضعیت حادتر می شود.

چگونگی تشخیص واریس :

هنگامی که برای درمان رگ های واریسی به پزشک مراجعه می کنید، آن ها یک معاینه فیزیکی انجام می دهند و سابقه پزشکی شما را بررسی می کنند.پزشک از شما در مورد علائم و نشانه هایی که دارید می پرسد و سوالات مفصلی از شما می پرسد. پزشک پاهای شما را برای ارزیابی وجود رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی معاینه می کند. در مرحله بعد اگر پزشک فکر کند که دچار نارسایی عروقی هستید، سونوگرافی عروق را که روشی غیر تهاجمی است و توسط متخصص سونوگرافی انجام می شود و تصاویر متفاوتی از رگ های پا تجویز می کند. از اشعه استفاده نمی شود و عوارضی هم ندارد و پزشک می تواند جریان خون را در جهت اشتباه بررسی کند و اطلاعات کاملی از نشتی دریچه های داخل رگ ها به دست آورد. با این روش، پزشک می تواند وضعیت عروقی را که باعث علائم و نشانه های شما می شود، به طور کامل بررسی کند.

چگونه می توان از واریس رگ ها جلوگیری کرد ؟

برخی از علل بیماری های وریدی یا واریس را نمی توان تغییر داد، یعنی نمی توان از آن ها اجتناب کرد. به عنوان مثال، شما نمی توانید ساختار ژنتیکی خود را تغییر دهید یا جنسیت خود را تغییر دهید، اما می توانید با رعایت موارد خاص خود را بهبود بخشید. همیشه خوش اندام باشید زیرا اضافه وزن و چاقی به دریچه رگ ها فشار می آورد. به طور منظم ورزش کنید، زیرا ورزش به پاها فشار وارد می کند که باعث بازگشت خون به قلب می شود، مگر اینکه دریچه های رگ ها به درستی کار نکنند. از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پوشیدن این نوع کفش ها باعث ایجاد واریس می شود وجود ندارد، اما می تواند به رگ ها فشار وارد کند و فعالیت عضلات پا را کاهش دهد و باعث واریس شود. از ایستادن و نشستن طولانی مدت خودداری کنید زیرا عدم فعالیت بدنی باعث کم شدن گردش خون و تجمع خون در پاها می شود. سعی کنید هر ساعت بلند شوید و راه بروید. نارسایی عروق پا را نادیده نگیرید و همیشه پاهای خود را برای علائم و نشانه های واریس بررسی کنید. اگر در خانواده شما سابقه نارسایی عروقی وجود داشته باشد، ممکن است شما از این اختلال رنج ببرید.

چگونه می توان از واریس رگ ها جلوگیری کرد ؟

کلام آخر

قبل از انجام این روش سعی کنید بهترین مرکز درمان لیزر واریس در سعادت آباد و بهترین پزشک را انتخاب کنید و با آگاهی دست به انجام این روش بزنید. ممنون از این که تا آخر این مقاله همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.