دکتر فریبا هندسی
1396/02/25

آموزش نحوه گرفتن فشار خون با دستگاه دیجیتال توسط دکتر هندسی

امروزه اکثر مردم از دستگاه های فشار دیجیتالی برای اندازه گیری فشار خون خود استفاده می کنند. اما نحوه گرفتن فشار خون با دستگاه دیجیتال چگونه است؟


اندازه گیری فشار خون با فشارسنج جیوه ای

برای اندازه گیری فشار خون به کمک فشار سنج جیوه ای شما نیاز به کاف یا بازوبند، گوشی طبی، فشارسنج و پمپ پلاستیکی دارید. برای این اندازه گیری دقیق فشار خون، جایی بنشینید که بتوانید بازویتان را راحت روی یک سطح مثل میز بگذارید به طوری که وقتی آرنج خود را خم می کنید، آرنج با قلبتان در یک سطح و موازی باشد. بهتر است از بازوی چپ استفاده کنید.

اگر برای اولین بار است که این کار را خودتان انجام می دهید، اگر راست دست هستید، از بازوی چپ و اگر چپ دست هستید، از بازوی راستتان استفاده کنید. بازوبند را دور بازوی خود ببندید (بالای بازو). قسمت بالای بازوبند را از طریق نوار فلزی ای که به آن متصل است بلرزانید. اگر پیراهنتان آستین بلند است اول آستین آن را تا بزنید. اگر لباستان خیلی نازک باشد نیازی به این کار نیست.

اکثر بازوبند ها دارای نوار چسبی هستند که کمک می کند در جای خود محکم بمانند. مطمئن شوید که بازوبند خیلی تنگ نشده باشد و آن را سفت نبندید. گوشی طبی را به آرامی در گوش خود قرار دهید.

باید در گوشتان راحت باشند. قسمت پهن گوشی (دیافراگم) را به طور کامل بر روی پوست خود، درست بالای آرنج قرار دهید. در داخل بازوی خود که اکنون صاف کرده اید شریان بازویی وجود دارد.

مطلب مرتبط: متخصص فشار خون

دیافراگم را با انگشت شست خود نگه ندارید. انگشت شست تان خودش نبض دارد و در موقع خواندن شما را به اشتباه می اندازد. بهتر است آن را بین انگشت اشاره و انگشت وسط خود نگه دارید.

تا زمانی که شروع به باد کردن بازوبند نکرده اید، هیچ صدایی در گوشی نمی شنوید. برای کمک به این کار می توانید با دو انگشت خود (نه انگشت شست) آنقدر دیافراگم را حرکت دهید که محل نبض را پیدا کنید. می توانید فشارسنج را روی میز بگذارید و آن را نگاه کنید. باید در جایی محکم و ثابت باشد.

مطمئن شوید که نور کافی وجود دارد و می توانید عقربه و نشانه های فشارسنج را قبل از اینکه شروع به تست کنید ببینید. شیر پمپ پلاستیکی را ببندید.

مطمئن شوید که آن را در جهت عقربه های ساعت بسته اید به طوری که وقتی پمپ می کنید هوا از آن خارج نمی شود ولی آن را بیش از حد سفت نکنید.

این کار به شما کمک می کند که بتوانید به آرامی هوا را از بازوبند خارج کنید. اگر آن را خیلی سفت بسته باشید ممکن است به سرعت آن را باز کنید و هوا سریع از آن خارج شود. فقط به میزانی آن را ببندید که احساس می کنید هوا از آن خارج نمی شود.

تا زمانی که عقربه فشارسنج در نوسان بین ۲۰ و ۳۰ است به آرامی و مداوم بازوبند را باد کنید. سپس به آرامی شیر پمپ را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید، به طوری که هوا به آرامی و به طور پیوسته خارج شود.

در هنگام انجام این کار با گوشی به صداها توجه کنید. عقربه در هر ثانیه باید یک یا دو علامت به پایین بیاید. همانطور که پایین آمدن عقربه را نگاه می کنید، باید صدایی بشنوید که به آن کورتکوف می گویند.

به فشارسنج نگاه کنید. زمانی که برای اولین بار صدای کورتکوف را شنیدید به عقربه نگاه کنید و عدد به دست آمده را به خاطر بسپارید. این عدد فشار خون سیستولیک است که بیشترین مقدار فشار وارد شده به دیواره شریان، زمانی که قلبتان خون را پمپاژ می کند است.

باز هم به عقربه نگاه کنید. زمانی می رسد که صدا به سختی شنیده می شود یا دیگر صدایی شنیده نمی شود که به آن چهارمین صدای کورتکوف می گویند.

باز هم در این لحظه به عقربه نگاه کنید و عدد را به خاطر بسپارید. این عدد فشار خون دیاستولیک است. اگر هنوز مقدار دقیق دو عدد را اندازه گیری نکرده اید. می توانید باز هم کمی کاف را باد کنید. فقط بیش از حد این کار را نکنید.

چون روی درستی عدد به دست آمده تأثیر می گذارد. همچنین می توانید این کار را دوباره با بازوی دیگرتان انجام دهید.

اندازه گیری فشار خون با فشار سنج دیجیتالی

کار با فشار سنج دیجیتالی راحت است و معمولا نیازی به گوشی پزشکی جهت گرفتن فشار خون ندارد. فشار سنج دیجیتالی خود به دو نوع مچی و بازویی تقسیم می شود که معمولا بازویی آن مطمئن تر است.

دستگاه فشارسنج مچی کاملا اتوماتیک است. مچ بند به طور خودکار پمپ می شود و سپس هوای درون آن تخلیه می گردد. برخی از دستگاه های فشارسنج مچی دارای یک مچ بند فشرده هستند که همراه با دستگاه ارائه می شود (همانند ساعت مچی). دستگاه های فشارسنج مچی در صورتیکه به درستی مورد استفاده قرار بگیرند نتایج قابل اطمینان ارائه می دهند.

مکانیسم فشار سنج بازویی نیز مشابه است فقط فشار سنج را ۲ سانتی متر بالاتر از آرنج قرار می دحند و دست باید صاف باشد و مچ بسته نباشد.

دستگاه های فشارسنج انگشتی که اندازه گیری را از طریق انگشت سبابه انجام میدهند معمولا نتایج نادرست ارائه میدهند. این پدیده در صورتی رخ می دهد که انگشت سبابه در ارتفاع همسطح قلب قرار نگرفته باشد یا شریان های کوچک انگشت به دلیل سرد بودن دست منقبض شده و فشار خون پایین تری را نشان دهند.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

کلینیک درمان فشار خون