علت تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه چیست؟

علت تیر کشیدن قفسه سینه میتواند قلبی یا غیر قلبی باشد ؛ در سنین پایین بخصوص در خانمها؛ درگیریهای خفیف دریچه میترال میتواند موثر باشد . از علل غیر قلبی مثل علل عصبی عضلانی هم نباید غافل شد.

درد سینه سمت چپ به دلیل زخم ایجاد شده در قفسه سینه یا عفونت ویروسی هم میتواند باشد که با فعالیت بدترمیشود که این مشکل با قرص ضد التهاب و فیزیوتراپی درمان پذیر است.

درد در طهال و التهاب معده نیز می توانند دلایل درد در سینه سمت چپ باشد. این درد با نفس کشیدن، غذا خوردن و پس از خوردن بیشتر می شود در زمان استراحت معمولا اگر دردی به وجود بیاید درد گوارشی است، دردهای قلبی به ندرت در زمان استراحت اتفاق میافتد.

افرادی كه سابقه بیماری قلبی ثابت شده دارند و آنهایی كه به علت گرفتگی عروق آنژیوگرافی شده‌اند یا برای آنها استنت قلبی گذاشته شده است یا كسانی كه تحت جراحی قلب باز قرار گرفته‌اند به محض بروز كوچك‌ترین علامت‌ها و نشانه‌هایی باید به اورژانس مراجعه كنند و زمان را از دست ندهند.

در مورد این افراد باید فرض را بر این گذاشت كه هر درد سینه‌ای ناشی از مشكلات قلبی-عروقی است.

در سایر افراد بدون سابقه ارثی یا بدون سابقه بیماری قلبی به طول مدت درد توجه کنند. اگر درد خیلی طول کشید (چند روز یا چند هفته) بعید است که با قلب ارتباط داشته باشد. اما اگر در حدود چند دقیقه تا چند ساعت طول کشید، ممکن است نشانه یک حمله قلبی باشد.

اما یک موقع:

درد قلبی

ممکن است یک سفتی یا درد شدید شبیه به یک گرفتگی عضلانی در عضلات سمت چپ احساس کنید این ممکن است بیشتر رایج و یا پس از یک فعالیت بدنی که در آن ضربان قلب سریع تر می شود برجسته تر باشد که مهم است بررسی و تشخیص داده شود.

هنگامی که خون غنی از اکسیژن را قلب نتواند دریافت کند ممکن است از کار بایستید. اگر انسداد بیش از پانزده دقیقه باقی بماند بیمار دردی در سینه سمت چپ احساس می کید که کم کم به شانه چپ و گردن منتقل می شود.

در این حالت بافت های قلب در حال مردن هستند و ماهیچه های قلب آسیب خواهند دید و کارایی کمتری خواهند داشت و یکی از علائم اصلی درد سینه سمت چپ است.

درد در سمت چپ می تواند با انواع شرایط ایجاد شود بنابر این ارزیابی علائم مهم است و اگر شما درد دارید برای تعیین علت درد نیاز به توجه پزشکی است.

اما تمام بیماران یک علامت مشخص دارند و آن هم یک درد تیر کشنده در ناحیه قلبی می باشد. تیرکشیدن قلب می تواند به صورت فرو کردن یک جسم نوک تیز مثل چاقو درون قلب احساس شود.

چیزی که خوب است بدانید اینست که دردی که تیز یا تیر کشنده، مانند سوزن سوزن شدن باشد اغلب به دلیل انسداد قلبی نیست. به خصوص، اگر تیرکشیدن قلب با حرکت یا تنفس بدتر شود، به ندرت می تواند نشان دهنده بیماری عروق کرونر قلب باشد.

بسیاری از بیماران نیز عرق سرد می کنند و یا درست قبل از حمله قلبی شروع به گرگرفتگی می کنند درد قفسه سینه نیز ممکن است به پشت شما انتقال یابد همه بیماران همه این نشانه ها را تجربه نمی کنند اگر شما تجربه یک یا بیشتر از این علائم و ناراحتی هایی مشابه  را به طور ناگهانی دارید بصورت اورژانسی به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

استرس، چاقی و دیابت نیز دلایل درد در سینه سمت چپ می باشد. استرس رابطه مستقیم با حمله قلبی ندارد اما در صورتی که در اثر استرس درد در سینه چپ حس می کنید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

در بیشتر موارد می توان با تغییر رژیم غذایی، تغییر عادات زندگی و کاهش مصرف الکل و سیگار از مشکلات دیگر جلوگیری کنید.

عوامل موثر بر گرفتگی رگ

هیچ گاه از خود درمانی استفاده نکنید زیرا ممکن است درد در سینه سمت چپ نشانه مشکلی جدی باشد.

اگر درد در سینه سمت چپ همراه با تب، لرز، سرفه، دشواری در قورت دادن و درد شدیدی که از بین نمی رود می باشد بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

اگر به صورت ناگهانی فشار و سفتی در اطرافی استخوان های سینه حس کردید یا درد گسترده در قفسه سینه، درد ناگهانی همراه با تنگی نفس، سرگیجه، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، عرق کردن، کاهش فشار خون یا کاهش ضربان قلب حس کردید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید .

یادتان باشد كه هیچ خط‌كشی و هیچ قانون و قاعده كلی در مورد تشخیص دردهای قلبی و گوارشی وجود ندارد.

اگر باوجود تمام علائمی كه در بالا گفته شد باز هم شك داشتید كه دردتان قلبی هست یا نه حتما با اورژانس تماس بگیریدوتا رسیدن اورژانس که چند دقیقه وقت دارید یك قرص آسپیرین ترجیحا 325 میلی گرم را بجوید.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

علت تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه چیست؟
2.7 (53.33%) 3 رای

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.