بسیاری از بیماران، در حالیکه به دنبال درمان رگ های واریسی برآمده و دردناک پاهایشان هستند، معمولاً این سؤال برای آنها پیش می آید که رگ های بنفش روی ران پای آن ها چه چیزی هستند.

به طور کلی به رگ های قرمز یا بنفش مایل به آبی در نزدیکی سطح پوست، رگ های عنکبوتی گفته می شود، زیرا این رگ ها تا حدودی شبیه به تار عنکبوت هستند.  این رگ ها عمدتاً بی خطر هستند اما با بالارفتن سن گسترش پیدا می کنند و واضح تر می شوند.

گاهی اوقات، رگ های عنکبوتی با رگ های واریسی اشتباه گرفته می شوند و با اینکه بروز همزمان آنها، امری طبیعی است اما دو شرایط کاملاً مجزا هستند. رگ های عنکبوتی معمولاً روی صورت و پاها و بر اثر گشاد شدن رگ ها ظاهر می شوند اما رگ های واریسی زمانی ایجاد می شوند که دریچه های یک طرفه در رگ های پاها، ضعیف شوند و قادر به برقراری جریان خون به طرف قلب نباشند.

در این شرایط خون در پایین رگ ها جمع می شود و موجب التهاب، سنگینی، خستگی یا درد می شود.

رگ های عنکبوتی و نور خورشید

مدت زمان زیادی در معرض خورشید بودن، بدون حفاظت با کرم ضدآفتاب می تواند احتمال بروز رگ های عنکبوتی روی صورت و پاها را افزایش دهد. خورشید، اپیدرمیس یا لایه ی بالایی پوست را ضعیف می کند و رطوبت و خاصیت کشسانی آن را از بین می برد.

اگر پوست دچار بی آبی شود و قابلیت انعطاف پذیری خود را از دست دهد، می تواند موجب بروز رگ های واریسی نزدیک به سطح پوست شود و از جریان خون طبیعی جلوگیری کند. سپس در صورت جمع شدن خون، رگ گشاد می شود و رگ عنکبوتی شکل می گیرد.

در حالی که رگ های عنکبوتی همیشه قابل پیشگیری نیستند، اقداماتی وجود دارد که می توان برای کاهش احتمال بروز رگ های عنکبوتی انجام داد. بدون در نظر گرفتن فصل و به ویژه روزهایی که مدت زمان زیادی را در محیط باز سپری می کنید، کرم ضدآفتاب باید بخشی از برنامه روزانه شما باشد.

در صورت انجام دادن شنا یا ورزش های دیگر، باید به طور مرتب کرم ضد آفتاب خود را تجدید کنید. رگ های عنکبوتی خطرناک نیستند، اما ظاهر خوشایندی هم ندارند.

اگر شما از رگ های عنکبوتی خود خجالت می کشید و یا احساس می کنید که به خاطر ظاهر آنها محدود هستید، باید بدانید که روش های درمانی مختلفی برای از بین بردن این رگ ها وجود دارد. اسکلروتراپی در درمان عروق واریس پا یکی از این روش ها است. اسکلروتراپی، یک روش کم تهاجمی است که از طریق آن می توان رگ های عنکبوتی غیرطبیعیِ کوچک و بزرگ را درمان کرد.

درمان واریس با داروی واریس پا بهتر است یا لیزر

در این روش، محلولی به ناحیه رگ های عنکبوتی تزریق می شود که موجب التهاب، پارگی و در نهایت از بین رفتن رگها می شود. این روش درمانی نسبتاً بدون درد است و در زیر یک ساعت انجام می شود و به جراحی یا داروی مسکن نیاز ندارد. اسکلروتراپی، برای از بین بردن واضح ترین رگ های واریسی، بسیار مؤثر است.

درمان واریس

برای وجود رگ‌های عنکبوتی که زیبابی پوست شما را تحت تاثیر قرار داده، نگران نباشید؛ چرا که درمان واریس آنقدرها هم سخت نیست.

با رعایت نکات به ظاهر ساده اما مهمی نظیر پوشیدن لگ یا جوراب مخصوص، پیاده روی، نپوشیدن کفش با پاشنه بلند، ورزش کردن یا اسکلروتراپی، لیزر درمانی و… این مشکل قابل حل خواهد بود.

اسکلروتراپی

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان واریس، اسکلروتراپی است که از سال‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گرفته و نتیجه بخش بوده است.به بیان ساده، در این روش محلول مخصوص اسکلروتراپی به صورت مستقیم در داخل مویرگ‌های واریسی تزریق می‌شود و به محض تماس با جداره داخلی رگ‌ها، باعث التهاب و تخریب آن‌ها می‌شود و در نهایت رگ‌های ملتهب شده توسط بدن جذب می‌شوند.

لیزر درمانی

برای درمان واریس با لیزر، همانطور که از نامش قابل حدس است، از پرتو متمرکز نور استفاده می‌شود که میتوان این طول موج نور بر روی رنگدانه‌های عروق و آب درون رگ‌ها تنظیم کرد تا اشعه لیزر با تولید گرما، رگ‌های خونی را تخریب نماید. در نهایت پس از گذشت حدود 4 تا 6 هفته رگ‌های تخریب شده، توسط بدن جذب می‌شوند و جریان خون از مسیر جایگزین عبور خواهد کرد.

مهمترین جنبه ای که باید در نظر بگیرید این است که نیازی نیست ناراحتی طولانی مدت ناشی از رگ های واریسی یا عنکبوتی را تحمل کنید. شما می توانید با یک متخصص عروق ملاقات کنید و  با او در مورد گزینه های درمانی مناسب، (مخصوصا در رابطه با رگ های بنفش روی ران پاها) برای حفظ سلامت پاهای خود و رها شدن از رگ های واریسی و عنکبوتی صحبت کنید.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق