کرونا ویروس تا الان توجه همه را به خود جلب کرده است. متخصصین بیان داشته‌اند که مبتلایان به بیماری‌ های قلبی باید بیشتر مراقب باشند.

ویروس کرونا یا همان کووید 19 که اولین مورد آن در ماه دسامبر در شهر ووهان چین گزارش شد، ده‌ها هزار نفر را در سراسر دنیا مبتلا و به کام مرگ کشاند.

کرونا ویروس

کرونا ویروس خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که سبب بیماری در انسان و حیوانات می‌شوند. در انسان سبب عفونت‌های تنفسی از سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندروم تنفسی حاد شدید (سارس) می‌ شود. نوع جدید این ویروس به سیستم تنفسی حمله کرده و سبب بیماری کووید 19 می‌ شود.

کرونا ویروس

کرونا ویروس روی چه افرادی تاثیر می گذارد؟

کرونا ویروس(کووید 19) افراد با هر سنی را می‌ تواند درگیر کند. البته افراد مسن و افرادی که بیماری‌هایی همچون آسم، دیابت و بیماری‌ های قلبی دارند آسیب‌ پذیرتر هستند. سازمان بهداشت جهانی به افراد با هر سنی توصیه می‌کند که با رعایت اصولی همچون رعایت بهداشت دست و سیستم تنفسی از خودشان مراقبت کنند.

احتمال مرگ و میر با کووید 19 در بیماران با بیماری‌ های زمینه‌ای بیشتر از سایرین است. احتمال مرگ در افرادی که بیماری‌ قلبی دارند 10% بوده و احتمال ایجاد علائم شدید و مرگ در افراد مسن هم زیاد است. همچنین، احتمال وجود بیماری‌های زمینه‌ای در افراد مسن بیشتر است. مثلا اولین فردی که از کووید 19 در آمریکا فوت کرد در دهه 50 زندگی خود بود و از قبل از ابتلا به این ویروس بیماری مزمن داشته است، بنابراین بیماری‌ که خطر ابتلا و مرگ را بیشتر می‌ کند بیماری قلبی است.

بعد از آن دیابت با احتمال افزایش 7% مرگ و میر در درجه دوم است. بعد از آن فشار خون بالا و سرطان هر کدام با احتمال مرگ و میر 6% در درجه بعدی قرار دارند.

کرونا ویروس چقدر جدی است؟

بسیاری از مبتلایان پس از چند روز استراحت بهبود پیدا می‌کنند و در بعضی دیگر شدید و کشنده است. افراد مسن، با سیستم ایمنی ضعیف و مبتلا به بیماری‌ های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی و گردش خون، دیابت و بیماری ریوی در خطر بیشتری هستند و احتمال بستری شدن و ابتلا به عوارض شدیدی چون ذات‌ الریه وجود دارد، بنابراین تشخیص زود هنگام و درمان سریع ضروری است.

انتشار کرونا ویروس

راه انتشار آن قطرات عفونی ناشی از سرفه و عطسه و تماس مستقیم با افراد مبتلاست. سازمان بهداشت جهانی برای کاهش انتشار توصیه به پوشاندن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه با استفاده از دستمال یا آرنج خود می‌کند، سپس دستمال را مسقتیم در سطل دردار بیندازید. دست‌های خود را با آب داغ و صابون شسته و از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند و علائم دارند دور باشید.

علت کرونا ویروس

مسری بودن کروناویروس جدید نامعلوم است. البته بین افرادی که در ارتباط مستقیم با هم هستند از طریق قطرات تنفسی فرد مبتلا به سرعت انتشار می‌یابد.

علائم ویروس کرونا

علائم ویروس کرونا کووید 19 طی 2 الی 14 روز پس از ابتلا ظهور می‌ کند و شامل موارد زیر است:

شدت علائم از خیلی خفیف تا شدید متفاوت است. افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در خطر بیشتر ابتلا به بیماری شدید هستند که البته در سایر بیماری‌های تنفسی مانند آنفولانزا هم همینطور است.

افراد با علائم کرونا ویروس باید چه کنند؟

اگر علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس دارید حتما خود را قرنطینه کنید و از دوست یا خانواده بخواهید که کارهای خانه و خرید را انجام دهند.

افراد با بیماری قلبی یا بیماری گردش خون باید در مورد کروناویروس چه کنند؟

عوامل خطر ویروس کرونا

پیشگیری از کرونا ویروس

هیچ واکسنی برای پیشگیری از کروناویروس جدید وجود ندارد. سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌ها توصیه‌هایی برای پیشگیری از این بیماری دارد:

مرکز کنترل بیماری‌ها توصیه می‌کند که افراد سالم از ماسک برای محافظت در برابر بیماری‌های تنفسی استفاده کنند.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که:

مسافرت

اگر قصد سفر بین‌المللی دارید اول با پزشک در مورد بیماری‌ هایی که ممکن است شما را مستعد ابتلا به عفونت تنفسی کند مشورت کنید.

تشخیص کرونا ویروس

اگر علائم کووید 19 را دارید به پزشک اطلاع داده و اگر اخیرا سفر کرده‌ اید یا در تماس با فرد مبتلا بوده‌ اید به او بگویید. احتمالا پزشک نمونه بزاق، نمونه مخاط بینی و گلو بگیرد و به آزمایشگاه بفرستد.

درمان کرونا ویروس

در حال حاضر هیچ داروی ضدویروسی برای کووید 19 پیشنهاد نشده‌ است. درمان مبتنی بر تسکین علائم است و شامل موارد زیر است:

اگر پزشک صلاح بداند که در خانه بمانید به شما خواهد گفت که خود را در خانه قرنطینه کرده و از سایر اعضای خانواده دور باشید. اگر بیماری‌ شما شدید باشد احتمال بستری در بیمارستان وجود دارد. محققین در تلاش برای یافتن واکسن برای درمان کووید 19 هستند.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان ویروس کرونا

هرگاه حس کردید علائم کووید 19 را دارید قبل از مراجعه حضوری، فورا با پزشک تماس بگیرید. اگر اخیرا سفر کرده‌اید حتما به پزشک اطلاع دهید.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان ویروس کرونا

آماده شدن برای ویزیت پزشک

شاید به پزشک عمومی یا متخصص عفونی ارجاع داده شوید. قبل از حضور فیزیکی، با آن‌ها تماس بگیرید. تیم پزشکی با تیم سلامت عمومی و پیشگیری و کنترل عفونت تماس گرفته و شما را به یک اتاق مجزا انتقال داده و ماسکی به شما می‌دهند.

بپرسید که آیا کاری هست که قبل از انتقال به مرکز درمانی باید انجام دهید. لیستی از علائم خود که شاید نامربوط به کروناویروس باشد بنویسید، همچینن تیم را از سفرهای اخیر خود و اطلاعات فردی کلیدی مانند استرس‌ها، تغییرات زندگی اخیر و سابقه پزشکی خانوادگی مطلع کنید. به آن‌ها در مورد همه داروها و مکمل‌ هایی که مصرف می‌کنید بگویید. یکی از اعضای خانواده یا دوستان را با خود ببرید تا در صورت نیاز اطلاعاتی که باید به تیم درمان ارائه دهید را به یاد شما آورد.

سوالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید شامل:

چه انتظاراتی از پزشک داشته باشم؟

پزشک احتمالا سوالاتی از شما خواهد پرسید، از جمله:

شما می توانید با قرنطینه کردن خود در خانه، و رعایت اصول بهداشتی که در بالا ذکر شد، از مبتلا شدن به این ویروس خودداری کنید و جان خود و عزیزان تان را از این بیماری نجات دهید و زنجیره ی ویروس کرونا را بشکنید.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران