آیا روغن های گیاهی باعث درمان واریس می شوند؟

افرادی که از رگ‌های واریسی رنج می‌برند، بدون تردید دنبال درمانی بجز جراحی نیز بوده‌اند. روغن‌های پایه گیاهی، یک درمان غیر پزشکی محبوب هستند، اما آیا آن‌ها می‌توانند رگ‌های واریسی را درمان کنند؟ علت اصلی رگ‌های واریسی، مشکل در دریچه هایست که قادر به ارسال خون کافی از پاها به قلب نیستند. عدم گردش مناسب، منجر به انباشت خون می‌شود که در مرحله بعد، به رگ‌ها فشار وارد شده و آن‌ها روی پوست متورم می‌شوند. با توجه به اینکه پاها دورترین نقطه از قلب هستند، رگ‌های واریسی در آن‌ها بیشتر شیوع دارند.

متاسفانه روغن‌های گیاهی، قادر به ترمیم دریچه‌های رگ‌ها و درمان واریس نیستند، اما خواصی دارند که به کاهش علایم منفی کمک می‌کنند. در ادامه، در رابطه با نقش روغن‌های گیاهی در درمان واریس بیشتر توضیح خواهیم داد.

درمان واریس با روغن گیاهی

فارغ از نشانه‌های جسمانی که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می‌کنند، رگ‌های واریسی مشکلات دیگری را هم ایجاد می‌کنند. واریس شدید یا پیشرفته، منجر به نفوذ خون به بافت‌ها و پوست می‌شود. در این وضعیت، التهاب، رنگ رفتگی و ورم دردناکی ایجاد می‌شود. مشکل بعدی، سفت شدن بافت پا است. این بیماری به اسم لیپودرمواسکلروز معروف است. در موارد نادر، رگ‌های واریسی درمان نشده، منجر به ایجاد ترومبوز رگی عمیق یا لخته خون شده که بیماری خطرناکی است. هر حالتی شرایط خاص خود را دارد، بنابراین توصیه می‌شود شرایط را با پزشک متخصص مطرح بکنید.

اگر رگ‌های واریسی، مشکلات جسمانی و ناخرسند اندکی دارند، درمان ضروری نیست. برخی بیماران، رگ‌های واریسی را غیرمهم می‌دانند و با انگیزه‌های زیبایی، آن‌ها را جراحی می‌کنند. بدون درک روش درمان، نمی‌توانید از دست رگ‌های واریسی خلاص بشوید، اما اگر قصد درمان آن‌ها را در آینده نزدیک ندارید، روش‌های متعددی برای کاهش التهاب، خارش، سوزش و درد وجود دارد.

روغن‌های گیاهی در درمان واریس چه نقشی دارند؟

استفاده از روغن‌های گیاهی، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و خواص درمانی و آرامش بخش بودن آن‌ها، به اثبات رسیده است. از نظر جسمی، آثار آرامش بخش آن‌ها انکار ناپذیر هستند اما آیا این اثر در کل بدن ایجاد می‌شود؟ روغن‌های گیاهی مختلفی وجود دارند که منافع مختلفی برای رگ‌های واریسی دارند.

6 روغن گیاهی رایج برای درمان رگ‌های واریسی

اسطوخودوس و بخور

برجسته‌ترین اثر روغن اسطوخودوس، اثر آرامش بخش آن است که در رایحه درمانی برای کاهش درد و التهاب بکار می‌رود. عملکرد آن مشابه بخور است که خواص مشابهی دارد. این رگ‌ها، التهاب ناشی از رگ‌های واریسی و حس ناخوشایند در پاها را از بین می برند.

درمان واریس با داروی واریس پا بهتر است یا لیزر؟

سرو و رزماری

روغن‌های گیاهی همچون سرو و رزماری، به کاهش علایم و گردش خون کمک می‌کنند و به همین دلیل خون بهتر به سمت قلب هدایت می‌شود و در نهایت نیز التهاب و سنگینی رگ‌های واریسی به کمک آن‌ها کاهش می‌یابند.

شمعدانی و گل بی مرگ

روغن‌های دیگر همچون روغن شمعدانی به بهبود شرایط پوست و گردش خون کمک می‌کنند. روغن گل بی مرگ نیز گردش را بهتر و التهاب را به حداقل می‌رساند، در نتیجه احتمال ایجاد رگ‌های واریسی و عنکبوتی نیز کاهش می‌یابد. این روغن‌ها از ایجاد رگ‌های واریسی یا عنکبوتی جدید جلوگیری نمی‌کنند.

اکثر روغن‌های گیاهی که در کنار ماساژ بکار می‌روند، منجر به بهبود گردش، کاهش التهاب و نشانه‌های واریس می‌شوند. علیرغم نظارت متداول و محبوب، روغن‌های گیاهی در کنار ورزش و سبک زندگی سالم، رگ‌های واریسی قبلی را درمان نمی‌کنند. فعال بودن می‌تواند ریسک رگ‌های واریسی را کاهش دهد، اما روغن‌های گیاهی، خطرات اندکی هم دارند. بخاطر اینکه روغن‌های گیاهی کنترل شده نیستند، می‌توانید در هر زمان دلخواه آن‌ها را روی پوستتان اعمال کنید.

۱۸ روش موثر برای درمان خانگی واریس پا

درمان بدون جراحی رگ‌های وریدی چه مزایایی دارد؟

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 3 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.