علت تپش قلب یا احساس ضربان قلب در افراد متفاوت است و میتواند علل قلبی یا غیر قلبی داشته باشد.

علت تپش قلب

این بیماری را گرفته اید و نمی دانید علت تپش قلب چیست؟ ما در اینجا علت این بیماری را توضیح داده ایم لطفا با ما همراه باشید، علل شایع تپش قلبِ نامنظم یا شدید عبارتند از:

علت تپش قلب

تپش قلب در خانم ها رایج تر است یا در آقایان؟

البته در خانم ها این مطلب بیشتر دیده می شود که از علل قلبی می توان به آریتمی، پرولاپس میترال به خصوص در خانم ها و اختلالات دریچه ها اشاره داشت و در علل غیر قلبی نیز مشکلات تیروئید و کم خونی و اختلالات هورمونی می بایست بررسی شوند.

تپش قلب در خانم ها می تواند عارضه جانبی مصرف برخی داروها هم باشد، مثل داروهایی که برای درمان آسم و اختلالات تیروئید استفاده میشوند.

قلب‌ های سالم نیز ممکن است دچار اختلال ریتم یا آریتمی شوند و تقریبا اکثر آدم ها تا به حال تپش قلب را تجربه کرده اند. این احساس بیشتر هنگام استرس و اضطراب و ترس ویا در هنگام بی خوابی های شب اتفاق می افتد و اکثرا در خانم ها شايع‌ تر است.

هنگام فعالیت بدنی، ورزش، بالا رفتن از پله‌ ها، حمل خریدهای روزانه، فشار روحی، خوشحالی، غم، عصبانیت و هیجان ضربان قلب بالا می‌رود تا به بدن اکسیژن کافی برسد. اما گاهی اوقات این ضربان سریع و کوبنده قلب مدت بیشتری باقی می‌ ماند و به اضطراب و نگرانی‌ فرد می‌ انجامد.

اگر اختلال ریتم آنقدر شدید باشد که پمپاژ قلب تحت تاثیر قرار گرفته و باعث سرگیجه یا حتی بی هوشی شود یا اگر همراه با آن درد سینه، تنگی نفس یا حالت تهوع احساس شود یا اینکه در فامیل نزدیک سابقه سکته قلبی وجود داشته باشد فرد دچار شده می بایست به پزشک مراجعه کند.

بکار گیری روش های تشخیصی

نوار قلب، هولتر یا پایش نوار قلب مداوم بررسی الکتروفیزیولوژی قلب اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی و… راه های تشخیصی برای تشخیص بیماری های مرتبط با قلب است.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با اکوی قلب و هولتر پایش قلب می توانید روی گزینه های زیر کلیک کنید.

اکوی قلب هولتر 24 ساعته قلب

اغلب بیماران دچار تپش قلب آریتمی جدی یا بیماری ساختمانی قلبی ندارند.

برای اینکه مشخص شود تپش شدید قلب از نوع مهم است یا خیر می توان دقیقا آن زمانی که حمله تپش شروع می شود نوار قلب گرفت. اگر هم بیمار نتوانست در آن لحظه نوار قلب بگیرد می تواند از دستگاه هولتر مانیتورینگ استفاده کند.

به این صورت که پزشک دستگاه را به مریض وصل می کند و بعد او به منزل می رود و تا 24 ساعت ضربان قلبش در دستگاه ثبت می شود.

بیمار باید در لحظاتی که احساس می کند تپش شدید قلب دارد، دکمه دستگاه را فشار دهد تا آن لحظه علامت گذاری شود. سپس پزشک آن را بررسی می کند تا ببیند در آن لحظه واقعا آریتمی مهمی اتفاق افتاده یا صرفا علامتی بوده است که خود بیمار بیان کرده و چیز مهمی نیست.

تپش قلب همیشه خطرناک نیست!

برخی از آریتمی‌ ها شدید و خطرناک هستند و ممکن است منجر به ایست قلبی شوند. اما برخی دیگر خوش‌ خیم هستند و خود به خود بهبود پیدا می‌کنند.

شیوع بیماری های قلبی در سرما

آریتمی قلب احساسی است که تنها خود بیمار می‌تواند آن را بیان کند. به عبارت دیگر پزشک نمی‌تواند به بیمار خود بگوید که شما تپش داريد، در واقع شکایتی است که بیمار با آن نزد پزشک می‌ آید.

حال ممکن است فردی که احساس تپش دارد با انجام بررسی‌ های پزشکی متوجه شود قلبش در وضعیت طبيعي قرار دارد. ممکن است تپش شدید قلب علت مهم یا غیر مهمی داشته باشد.

تپش قلب و تنگی نفس

تپش قلب قطعا می تواند با تنگی نفس ارتباط داشته و امکان دارد هر دوی این موارد بدون وجود یک بیماری جدی به صورت همزمان بروز دهند. این موضوع اغلب بیانگر قابل توجه شدن بی نظمی ریتم قلب بوده و می تواند نیاز به انجام ارزیابی های جامع تر را بیان کند.

به طور کلی، هر چه علائم جدی تر باشند، مشکل باید جدی تر به شمار رود. از جمله این علائم می توان به احساس سبکی در سر، از دست دادن هوشیاری، درد قفسه سینه و تنگی نفس اشاره کرد.

در صورتی که بیمار دارای یک بیماری قلبی همچون سکته قلبی، نارسایی احتقانی قلب، کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک و موارد دیگر باشد، علائم تپش قلب بیانگر نیاز به انجام یک معاینه کامل هستند.

تپش قلب و سردی دست و پا

افراد مبتلا به نارسایی قلبی اغلب در بازو، پا، دست و کف پای خود احساس سرما می کنند. این پدیده بدین دلیل بروز می دهد که جهت جبران عدم توانایی پمپاژ مناسب خون به کل بدن، مقدار زیادی از خون در حال گردش به سمت مغز و دیگر اندام های حیاتی می رود.

در نتیجه این وضعیت، اندام های انتهایی خون کمتری دریافته و احساس سرما می کنند. این علائم معمولا تنها در افراد مبتلا به نارسایی شدید و مزمن قلب بروز می دهند.

اگر اندام هایی انتهایی به صورت ناگهانی سرد و مرطوب شوند و دیگر علائم نارسایی قلب همچون تجمع مایعات، تیرگی شعور یا کاهش ادرار پدیدار یا تشدید شوند امکان ابتلای فرد به شوک وجود دارد. شوک هنگامی بروز می دهد که مقداری از خون پمپاژ شده از قلب به شدت افت کرده است. در صورت تجربه علائم شوک به مراقبت های پزشکی اورژانسی نیاز است.

سردی دست و پا و لرزش بدن

لرزش بدن و تپش قلب

رعشه یا لرزش بدن به حرکات غیر ارادی یک یا بیش از یک بخش از بدن گفته می شود. عوامل رعشه شامل اختلالات عصبی، بیماری های آسیب رسان به اعصاب (نورو دژنراتیو)، مصرف برخی دارو ها، مسمومیت با جیوه، پر کاری تیروئید و نارسایی کبدی می شوند.

لرزش بدن انواع مختلفی دارد. درمان به نوع لرزش و در دسترس بودن دارو ها برای این بیماری بستگی دارد. تپش قلب و لرزش بدن اغلب با یکدیگر بروز نداده اما می توانند از طریق پر کاری تیروئید با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

پر کاری تیروئید در نهایت به فیبریلاسیون دهلیزی و لرزش اندام ها منجر می شود. هایپوگلایسمی (افت قند خون) می تواند این علائم و نشانه ها را تشدید کند. این مورد بیشتر در افراد دیابتی مصرف کننده انسولین یا سولفونیل اوره بروز می دهد. علاوه بر این، حملات هراس نیز می توانند این علائم و نشانه ها را به وجود آورند.

راهکار کاهش تپش قلب و اجتناب از محرک ها

تحقیقات نشان داده است نفس عمیق و آرامش می تواند به کاهش سرعت قلب و تپش شدید آن کمک کند. بعضی از محرک ها باعث می شوند ضربان قلب شما تندتر شود و احساس تپندگی شدید قلب کنید. خوردن چند فنجان قهوه در روز نه تنها نمی تواند تپش قلب را برطرف کند، بلکه بیش از اندازه ی قرص های کافئین دار و نوشیدنی های انرژی زا می توانند سبب تپش قلب هم بشوند.

همه خانم‌ها تپش قلب و پرولاپس دریچه میترال دارند؟

پرولاپس دریچه میترال یکی از اختلالات آناتومیکی قلب به شمار می‌ آید و یکی از علائم آن می‌ تواند تپش قلب باشد. در این اختلال دریچه میترال بر اثر کمبود نوعی پروتئین، هنگام بسته شدن مقداری به داخل دهلیز خم می‌شود.

پرولاپس در خانم‌ ها شایع‌ تر است اما شیوع کلی‌ اش در جامعه حدود 2 درصد است یعنی از هر 100 نفر ممکن است 2 نفر پرولاپس داشته باشند.

علت تپش قلب در خانم ها

اما باز هم همیشه این طور نیست که هر کس پرولاپس دارد حتما تپش قلبِ نامنظم هم خواهد داشت یا هرکس تپش قلب دارد پس پرولاپس دارد. پرولاپس نوعی بیماری قلبی است که می‌ تواند احتمال آریتمی و تپش قلب را بالا ببرد برای این افراد در مرحله اول درمان غیر دارویی و در مراحل بعدی درمان دارویی تجویز می شود.

اما اگر بیمار بهبود نیافت، استفاده از وسایل و تجهیزات پزشکی یا بستری در بیمارستان برای برخی از آریتمی ها انجام می گیرد.

روش هایی برای پایین آوردن ضربان قلب

✅ کمی آب بنوشید.

✅ محکم سرفه کنید.

✅ تحرک تان را کم کنید.

✅ مصرف کافئین را کمتر کنید.

✅ تغذیه متعادل داشته باشید.

✅ در یک وعده غذا پرخوری نکنید.

✅ استرس تان را کم کنید و بخوابید.

✅ فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

مطلب مرتبط: پایین آوردن ضربان قلب

پایین آوردن ضربان قلب

اگر این 5 نشانه را در خود احساس کردید جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید:

این بیماری می تواند حس لرزش قلب، خفگی یا مور مور شدن را به شما منتقل کند. گاهی ممکن است حس کنید که قلب تان یک ضربان را جا می اندازد یا به سختی می تپد. بعضی افراد تپش قلب را به شکل ضربان هایی در گردن و قفسه ی سینه حس می کنند و برخی هم فقط احساس ناراحتی کلی دارند.

در افراد مبتلا به این بیماری که در بررسی های تشخیصی بیماری قلبی مشخص شد بر حسب نوع بیماری درمان های دارویی یا درمان های مداخله ای پیشرفته مٍثل استفاده از پیس میکر یا دستگاه ICD یا ابلیشن و گاهی مداخله جراحی برای کنترل بیماری زمینه قلبی انجام می شود.

پیشگیری از بیماری تپش قلب

شما می‌توانید برای درمان و از بین بردن عوامل خطرسازی که ممکن است به بیماری‌های قلبی منجر شوند، اقدامات بعدی را پیگیری کنید:

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون در تهران

4 پاسخ

1. سلام دکتر من یک باره دچار تپش قلب می شوم بیشتر شبها داروی متی مازول برای پر کاری تیروییو صبح وشب طبق نظر دکتر مصرف می کنم ایا تپش قلب از داروها است نوار قلب وتست ورزش دادم نرمال بود قرص پرانول نیز موقع تپش قلب استفاده می کنه موقع تپش قلب حس می کنم چیزی در گلویم گیر کرده وحالت تهوع دارم فشار خونم کمی بالا است دکتر با توجه به اینکه من 45 سله ومرد هستم امکان امدن به تهران را ندارم لطفا راهنمایی کنید علی رضایی

2. سلام من تپش قلب‌دارم بالا و پایین میاد خیلی آخرین بار ضربانه قلبم به 190رسید رفتم دکتر میگه یه چیزی مثله غده تو قلبت هست باید عمل بشی ولی احتماله اینکه پیدا بشه یا سوزونده بشه ۷۰_ درصده چیکار کنم

3. سلام ببخشید قلب من در بعضی مواقع دچار نوعی تپش نامنظم میشه طوری که حالت کوبندگی داره مثلا دو سه بار تند میزنه بعد اروم میشه و این دایمی نیست بعضی وقتها هفته ها این حالت رو ندارم ولی بعضی وقتها چند روز پشت سر هم تکرار میشه .به دکتر هم مراجعه کردم که با گرفتن اکو میگن یک مقدار شلی دریچه قلب داری که خیلی مهم نیست ولی خودم خیلی از این موضوع ناراحتم و اذیت میشم البته لازم به ذکر است که من 3 ساله قرص ایماتنیب میخورم به خاطره بیماری cml.ولی این حالت قلبم رو قبل از مصرف قرصها هم داشتم.با تشکر.